SØK

FAQ

Her finner du en samling over våre oftest stilte spørsmål.

Generelle spørsmål

Hvordan virker Defigo?

Defigo er et digitalt adgangskontrollsystem som består av en digital porttelefon, en mobil applikasjon som fungerer som nøkkel og en web-basert administrasjons portal.

  1. Den digitale porttelefonen er en fysisk berøringsskjerm med innebygd kamera. Porttelefonen installeres ved oppgangen på bygget.
  2. Systemets sluttbrukere får tilgang til systemet ved å laste ned Defigo sin mobil applikasjon. Når noen besøker brukerne trykker de på navnet på skjermen (porttelefonen) og Defigo appen vil ringe på smarttelefonen. Da kan brukeren se hvem som står på døren, prate med dem og slippe dem inn – eller la være – uansett hvor i verden de befinner seg. Brukerne kan også med et tastetrykk fjerne sin ringeknapp fra skjermen – om de er opptatt eller ikke kan ta i mot besøk.

Med Defigo er ikke ringeknappen en gammeldags og mekanisk knapp lenger. Den er en digital knapp på en stor, lyssterk og robust berøringsskjerm som gir bygget et enhetlig og estetisk utseende. Med Defigo er det for alltid slutt på skjemmende klistrelapper og utdaterte skilt.

Hvordan slipper jeg inn besøkende?

Når Defigo brukere får besøk, dvs. noen ringer på den digitale dørtelefonen, ringer det på Defigo appen på mobilen. Men brukerne kan også velge å bruke Defigo tabletten for å slippe inn besøkende. Tabletten fastmonteres inne i leiligheten og kan da brukes for å svare når noen ringer på eller for å anvende tilleggstjenester som Defigo tilbyr, for eksempel Smartly sin løsning for energistyring. Smartly er den første av mange smarthus løsninger Defigo kommer til med å tilby som en del av sin tjeneste.

Hvem kan bruke Defigo digital porttelefon og adgangskontrol?

Defigo digitale adgangskontrollsystem passer for alle typer bygg hvor mange skal ha adgang til felles dører. Defigo sin løsning passer spesielt bra for borettslag, sameie, boligblokker og kontorbygg hvor en enkel, digital og brukervennlig løsning er viktig. I tillegg er Defigo porttelefonen estetisk pen og krever minimalt med vedlikehold. Med Defigo får du tilgang til en digital adgangskontrolltjeneste og slipper å tenke på oppdatering av adgangskontrollsystem hvert 5-7 år. Oppdateringer, monitorering av systemet, service og support er alt en del av det månedlige Defigo abonnementet, i tillegg til Defigos mobil applikasjon for alle systemets brukere og den web-baserte administrasjons portalen.

Kan jeg bruke Defigo adgangskontrollsystemet uten Defigo porttelefon?

For næringsbygg tilbys Defigo adgangskontroll løsningen uten porttelefon. Da integreres Defigo meg byggets eksiterende adgangskontroll system for å digitalisere, effektivisere og forenkle adgang og administrasjon.

Hvordan administreres systemet?

Systemet administreres i din egen nettleser fra WebAdmin. Hver kunde får tildelt administratorrettigheter for sitt eget bygg hvor man kan sette regler for bruk av Defigo systemet. 

I WebAdmin registrerer man nye brukere og fjerner brukere som ikke lenger skal ha tilgang til systemet. Slike administreringsoppgaver kan også tildeles til brukere i den enkelte leilighet/bedrift om ønskelig.

Erstatter Defigo appen nøkler?

Med Defigo appen slipper brukere av systemet, både beboere i boligbygg og brukere i næringsbygg, å bruke nøkler eller adgangskort. Dermed spares mye bry og kostnader samt at sikkerheten økes betydelig.

Kan de som ringer på se meg på skjermen?

Defigo er et veldig sikkert og trygt system. Skjermen er utstyrt med et enveiskamera som gjør at du ser hvem som ringer på men gjesten ser ikke deg.

Hvordan gjør Defigo mitt liv som eiendomssjef/bygningsoperatør enklere?
  • Du kan administrere alle bygninger, alle beboere som flytter inn og ut av bygget og alle brukerrettigheter fra et enkelt web-basert brukergrensesnitt/webside.
  • Du kan programmere adgang: Avanserte funksjoner og relestyring gjør det mulig å sette regler for rekkefølgen dører åpnes etter, tidsrommet de er åpne i med mer.
  • Nøkkelfri adgang: Du gir håndverkere, leverandører og bud adgang til de dørene de trenger adgang til. De laster selv ned appen og du slipper å gi ut eller få tilbake nøkler. Nøkkelfri adgang kan dermed administreres fra avstand.
  • Alle byggets dører som knyttes opp mot Defigos porttelefon kan åpnes fra appen– og du trenger ikke lenger administrere nøkler for fellesområdene i bygget.
  • Du har alltid oppdatert oversikt over hvem som bor i bygget og hvem som har adgang til hvilke av byggets dører.
  • Du styrer i hvilken grad systemets brukere kan administrere seg selv og sin egen leilighet.
Passer Defigo for alle typer bygg?

Defigo er et system som er utviklet for boligbygg og næringsbygg. Systemets berøringsskjerm er pen og smal og kan plasseres hvor som helst. Det er minimalt med ledninger som kreves for å installere systemet.

Hvem kan installere Defigo?

Defigo har samarbeids avtale med en rekke installatører som installerer systemet på våres vegne. Certego er en av våre mest erfarne partnere og tilbyr sine tjenester i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Hva koster Defigo?

Defigo er en digital adgangs kontroll løsning som du abonnerer på mot en gunstig månedlig pris. Selve abonnementsmodellen er litt forskjellig for boligbygg og næringsbygg. Derfor anbefaler vi at du tar konakt med salgsavdelingen for å få et uforpliktende tilbud for ditt bygg. Kontaktskjema finner du HER.

Hva skjer når det oppstår hærverk?

Dersom man er redd for hærverk kan man tegne forsikring på Defigo systemet. Med forsikring vil vi bytte ut nødvendige komponenter uten ekstra kostnader.

Hva skjer om strømmen går?

Ettersom Defigo systemet er tilkoblet bystrøm vil ikke systemet fungere dersom det er strømbrudd. For å unngå dette kan man koble batteribackup til Defigo systemet. 

Må jeg bytte ut eksisterende lås og systemer for å installere Defigo?

Defigo er et veldig fleksibelt system, utviklet for å kunne integreres mot de aller fleste eksisterende lås og adgangskontroll systemer i bygget. Det er dermed ikke behov for å bytte ut lås eller andre systemer med tilhørende høye kostnader.

Guides og brukerhjelp

Jeg har nettopp flyttet inn i et borettslag som har Defigo som porttelefon, hvordan går jeg frem for å få tatt dette i bruk?

For å ta i bruk Defigo trenger du en egen brukerkonto for å logge inn i Defigo appen og motta samtaler fra besøkende. For å få opprettet en brukerkonto tar du kontakt med byggets administrator.

Når brukerkontoen opprettes vil du motta en mail med brukernavn og passord til Defigo appen, i mailen finner du også lenke til nedlastning av appen. Din egen ringeknapp vil automatisk dukke opp på ringepanelet når brukerkontoen opprettes, og du er klar til å ta imot videosamtaler fra besøkende så snart du har logget inn i appen. Under «Support» fanen i appen vil du finne og kunne laste ned manualen til appen.

Jeg får ikke noen varsling når noen ringer på hos meg, hvordan fikser jeg dette?

Om du ikke blir oppringt fra appen når noen ringer på kan det tyde på at appen mangler tillatelse til å sende ut varsler. Dette kan du fikse ved tillate varsler for Defigo appen i telefonens innstillinger. Fremgangsmåte for dette er forskjellig fra telefon til telefon, men tar du kontakt med support hjelper vi gjerne til med hvordan du finner frem til varslingsinnstillinger på din telefon.
Support kan nåes ved å sende en mail til support@defigo.no.

Jeg har ikke smarttelefon. Hvordan kan jeg bruke Defigo uten app?

Du kan fremdeles bruke Defigo uten appen. Systemet vil da ringe deg opp som en vanlig telefonsamtale. Du kan prate med den som står ved døren, og taste 5 på telefonen din for å åpne døren. Vi ringer alltid fra samme nummer: +47 21 56 69 50. Legg til nummeret i kontaktlisten din slik at du vet hva det gjelder når det ringer fra dette nummeret.

Dersom du ikke har en smarttelefon, kan du bruke Defigobrettet for å åpne for besøkende. Da vil du motta videosamtaler akkurat som på appen – men fra en større skjerm. Defigobrettet kan du montere på veggen eller ha stående på et bord hvor stikkontakt er tilgjengelig. Defigobrettet kobles til WiFi nettverket og du logger inn med brukernavn og passord som du har mottatt på mail.

Lagrer Defigo informasjon om når jeg kommer og går via Defigo systemet?

I boligbygg hverken deler eller loggfører Defigo data om hvordan du bruker Defigo appen. 

Jeg ønsker at et familiemedlem skal på egen ringeknapp på ringepanelet, hvordan gjør jeg dette?

For å legge til en ekstra ringeknapp på panelet må det opprettes en brukerkonto til vedkommende. For å opprette dette kan du ta kontakt med administrator for bygget. 

Byggets administrator har også mulighet til å åpne for at hver leilighet får administratorrettigheter til å legge til øvrige familiemedlemmer.

Jeg ønsker å endre visningsnavnet på ringeklokken, hvordan endrer jeg dette?

Du kan endre oppsett av ringeknappen din ved å gå inn i «Ringeinnstillinger» i appen. Trykk her for å se fremgangsmåte og video. 

Har dere en løsning for leiligheter slik at jeg kan bruke Defigo appen både på hoveddør og inn i leiligheten min?

Vi jobber med en løsning som gir deg nøkkelfri hele veien inn til leiligheten. Følg oss gjerne på Facebook for å få med deg slike nyheter når de blir annonsert!

Fant du ikke svar på det du lurte på?