De første årene til Defigo | Defigo

20. august 2019

De første årene til Defigo

For omtrent tre år siden ble Defigo etablert av Joachim Stray og Kristoffer Kirkevold. Selskapet vokser raskt og er stadig i utvikling. Stray gir oss litt innsikt i hvordan de første årene til Defigo har vært, og hvordan det var å starte selskapet.

Spør du Stray om hvordan det er å starte eget selskap har han to ord til deg: Et mareritt. Det å starte egen bedrift er for de spesielt interesserte, derfor er det ikke noe han anbefaler mange. Han forteller at det er svært vanskelig å starte for seg selv, erfaring fra andre tøffe jobber eller ikke – gründerreisen er langt mer krevende.

 

«Det å være gründer er ikke en jobb,
det er en diagnose.»

 

Misforstå ham derfor rett, selv om han lever i sitt eget mareritt er det nettopp der han hører hjemme. Som gründer for Defigo er ikke jobben bare å mestre flere fagområder, man må også koordinere kapital, holde høyt fokus på kundebehov for deretter å utvikle produkter og funksjoner for dem. Det å være høvdingen på kontoret er ikke bare-bare i en bedrift med vekst som stadig byr på nye utfordringer.

 

Stray beskriver veksten i bedriften som oppdelt i faser. Det er stadig nye milepæler som skal nås, enten det er innhenting av kapital, en ny kunde eller et nytt produkt. Den forrige fasen blir ikke lenger viktig når man går inn i neste fase. Det å rekruttere riktige talenter til bedriften derimot, det ser han på som den største utfordringen.

 

 

I Defigo er det et lite miljø hvor alle jobber tett på hverandre. Det å gå fra to ansatte til 11 i løpet av noen år har vært utfordrende. Det blir viktig å finne de riktige medarbeiderne, og det blir enda viktigere å finne de riktige folkene – med de riktige egenskapene. Stray påpeker at i et lite selskap vil man være mer sårbar for eventuelle feilansettelser. I de større selskapene vil de ha en større toleranseterskel for både negative og positive utfall.

 

Etter å ha ansatt flere medarbeidere de siste årene har Stray funnet den kritiske egenskapen en ny medarbeider må ha; nettopp det å være selvgående. Hos Defigo har man større rom for å ta egne beslutninger for å sikre fremgang i fasene – da er det viktig at man er komfortabel med å ta dem.

 

Det Stray finner mest spennende er det å jobbe på kundesiden. Defigo jobber alltid for å lage de riktige produktene som gjør kundens liv bedre, og da er det ekstra gøy når brukerne av systemet engasjerer seg og kommer med ønsker til nye funksjoner. Det å få tilbakemeldinger på forbedringer hjelper ikke bare brukeren, det hjelper også Defigo å stadig bli bedre.

 

For Stray er det ingen tvil hvor Defigo vil være om tre nye år:

 

«Om tre år er vi ledende på adgangssystemer
for boligblokker og kontorbygg i verden.»